onsdag 23 maj 2012

En reklamation

Vi har varit och tittat på en reklamation idag. En kund har laserat sin altan (furuplank, 16 år gammalt) med Jotuns terasslasyr. Problemet är att lasyren inte torkar och den tränger inte in i träet på vissa ställen. Jag(Barbro) besökte kunden och tog en del bilder. Därefter kontaktade vi en kollega på Jotun,mailade bilderna och fick följande svar;

Anledningen till att det inte tränger in i träet kan vara att Terassrensen som använts för att göra rent golvet inte har sköljts bort ordentligt.

Att det inte torkar kan bero på att det är ett inglasat uterum som har varit stängt. Ingen syre har tilllförts.

En annan anledning till att det inte torkat kan vara att man strukit lasyren för tjockt.

Vad ska man göra för att lösa problemet?

Öppna alla dörrar i uterummet och låt det vara öppet.

Torka försiktigt av golvet med en iskall, urvriden trasa.

Låt golvet vila cirka en vecka med öppna dörrar.

Stryk på VÄLDIGT tunt med terasslasyren och torka efter med trasa.

Låt det torka!

Vi får hoppas att det löser sig för kunden nu! Ett stort tack till Jotun för all hjälp.

Hör gärna av er till oss om det är något ni är tveksam om innan ni börjar att behandla t ex ert altangolv. Vi försöker att ge så mycket information vi kan när vi säljer men ibland missar vi.

Inga kommentarer: