tisdag 4 maj 2010

Att måla tak!

Det här är ett trätak som tidigare bara var lackat. Taket finns i köket i vårt torp. Då jag (Barbro) är gift med en målare får jag sällan måla hemma men det här taket har jag målat, i alla fall delvis. Jag började med att måla med grundfärg en strykning. Därefter valde vi en halvblank (40 glans) snickerifärg, vattenbaserad, som vi strök två gånger. Det är viktigt att ha rikligt med färg i penseln men det får inte droppa. Inte helt lätt! Thomas lärde mig att jag skulle dra långa, fina penseldrag och det sista "släppa på trycket och ut i tomma intet". Det här gör man för att inte få ett fult märke där man avbryter för att ta mer färg i penseln. Mantrat "ut i tomma intet" satt kvar i huvudet på mig i flera dagar efter målningen men det var ett bra råd. Ojsan, jag glömde nämna att vi tvättade taket med målartvätt innan vi började måla. Det är viktigt! Om man hoppar över tvättningen finns det risk att färgen inte fäster ordentligt. Vilken glans ska man då välja? Det är verkligen en smaksak. Be att ni får se uppstrykningsprover i er färgbutik och gör sedan ert val därefter. Ju blankare taket är ju mer synligt blir det. Vi använder helst vattenbaserad snickerifärg i taket då det inte luktar och den vattenbaserade färgen gulnar inte vilket den oljebaserade gör med tiden.


Om ni ska måla ett vanligt, slätt tak ska ni välja takfärgen som normalt är matt, glans 2 eller 3. En del väljer lite mer avtorkningsbar takfärg i köket, t ex glans 7 eller 10. Varje dag säger jag till kunder att det kan vara bra att ha en takfärg som går att torka på i köket men samtidigt tänker jag: Hur ofta har jag torkat taket i köket? Aldrig! Jag har en känsla av att det är en kvarleva då det inte fanns fläkt i köken. Visst kan det hända en olycka så att t ex champagne sprutar i hela taket men då tror jag nog att man väljer att måla om hela taket.


Om ni flyttar in i ett hus eller lägenhet och ska måla om taken, blöt tummen, stryk med den på färgen och se om tummen blir vit. Om det blir vitt kan det vara kritfärg i taket och då ska ni INTE måla med vanlig takfärg. Risken är att färgen släpper. Stryk först med en spärrfärg, t ex Alcros Kraft som spärrar och därefter kan ni göra en strykning med takfärg.


Jag hoppas att ni känner att ni fått lite råd angående målning av tak. Har ni några funderingar - ställ frågor här på bloggen eller välkomna att ringa oss eller besöka vår butik!

Inga kommentarer: