lördag 17 juli 2010

Lim & Handtryck

Jag läste nyligen en artikel i Aftonbladets bilaga Lantligt om paret Ann-Charlotte och Henrik Strandberg. För drygt tre år sedan tog de över tapetfirman Lim & Handtryck från den förre ägaren Michael Rasmussen.
Företaget trycker tapeter med limfärg. Det är ett omständligt arbete. Först trycks själva bottenfärgen på en slät vals. Rullen ska sen torka i fyra veckor för att färgen ska mogna. Därefter trycker man själva mönstret. Det vanligaste är att man använder 2-3 valsar och kulörer per tapet.

Det som är typiskt för tryckning med limfärg är den reliefliknande kanten runt figurerna i mönstret, en så kallad quetschkant. Ann-Charlotte kan rekonstruera tapetmönster. Som exempel i artikeln nämns när Eidsfos hovdegård i Norge hörde av sig och hade en remsa på drygt fem centimeter kvar. Efter mycket arbete hade Ann-Charlotte rekonstruerat mönstret.
Priset per rulle är mellan 750 kr och 2 500 kr. Med tanke på tidsåtgången kan man förstå prisnivån.
Vi säljer inte tapeter från Lim & Handtryck men nu när jag har läst den intressanta artikeln om företaget är jag mer nyfiken på dem. Jag ska kontakta dem och höra om vi kan få komma på studiebesök. I trakterna runt Mariestad finns mycket gamla torp och gårdar som renoveras.

1 kommentar:

Edith sa...

Jag rekomenderar ett studiebesök! Vi var där med skolan och de har hur mycket gamla valsar som helst och det är jättekul att se!