söndag 21 mars 2010

Dags att öppna upp sommarstugorna - våren är på väg!

Thomas och jag har besökt vår sommarstuga (torp) idag. Det är väldigt länge sen vi var där p g a vintern. Torpet ligger mitt i en hage och snön har gjort att vi inte ens kommit fram. Nu parkerade vi vid stora vägen och pulsade i snön fram till vårt lilla smultronställe. Som ni ser är det en liten röd stuga med vita knutar. Dörren har vi målat om från vit till Jotuns kulör staverngul. Ni som har följt bloggen ett tag har säkert redan sett en del av de här bilderna men nu när våren är på gång vill vi förmedla lite sommarstugekänsla igen. Dörren är ett kapitel för sig. Den förre ägaren har lagat ena delen av dörren och då satt in något enklare material, ej trä, vilket innebär att färgen spricker. Vi får byta den delen i vår.
En bild från köket med de klassiska blåvita burkarna. Vi "ärvde" dem från förre ägaren.

De här burkarna följde också med när vi köpte torpet!

Min favort! Min kompis Eva-Lena, som driver Lassagårdens hembrända i Skövde tillsammans med sin man, har gjort den här fina kannan åt mig. Den är glaserad invändigt men ej på utsidan. Passar lika bra till rödvinet som till mjölken.

Tapeten i köket - visst passar den bra när torpet ligger mitt i en kohage?

Kökstaket har jag målat! Slet som ett djur i flera dagar för att få det riktigt fint med Thomas som en hök över mig. Han lärde mig mycket men det är tufft ibland när han rättar mig och påpekar att jag gör fel. En grunding och tre färdigstrykningar, sen blev det bra. Vi upptäckte en stor spricka idag men så blir det i ett hus när temperaturen skiftar. Trä lever!



Del av vår öppna spis. Även den har jag målat. Då använde jag Lady vägg 10 som jag rollade på med en 10 cm anlonrulle.

När vi kom ut till torpet samlade jag ihop alla pelargoner och gav dem lite vatten. De ser inte mycket ut för världen just nu men de som kan blommor har berättat för mig att de kommer igen. Det ska bli kul att se om det är så. Idag var jag sugen på att slänga dem.

Inga kommentarer: