onsdag 28 mars 2012

Shopping!


Att shoppa har blivit nästan som en hobby för många i Sverige idag. När vi är lediga passar vi på att gå på stán tillsammans, shoppa, fika eller kanske äta lunch. Vi umgås när vi handlar. De senaste dagarna har jag (Barbro) pratat en del med ungdomar i åldern 20 - 25 år och frågat dem var de handlar. De flesta svarar att mat, färg, tapeter och ibland skor, köper de i Mariestad men annars åker de till större städer. Det gäller framför allt när de ska handla kläder. De handlar däremot inte så mycket på nätet vilket jag trodde. Det kanske är mer vanligt bland småbarnsföräldrar. Min lilla undersökning är absolut inte vetenskapligt utförd. Jag har bara pratat med en handfull ungdomar men det var ändå slående vad lika de svarade. En kille sa att han tror att tjejer kanske handlar mer på hemorten. När jag frågade min son om vad han tyckte om butikernas öppettider i Mariestad svarade han att han inte har en aning om hur de har öppet eftersom han handlar i andra städer. Vi handlare i Mariestad har lite att bita i! Flera av ungdomarna tror dock att det är bra om det är öppet längre på lördagar så det blir mer liv i staden och att det händer mer under sommarmånaderna - att butikerna är öppna längre, att restaurangerna ordnar happenings mm, både för invånarnas och turisternas skull. Alla vill att läget vid vatttnet ska utnyttjas bättre.
Vad tycker ni som läser vår blogg? Jättekul om vi kan få lite synpunkter både från Mariestadsbor och andra som besökt vår stad.
Jag är en riktig "Mariestadare" vilket innebär att man kan bli lite hemmablind. Vi tar tacksamt emot synpunkter om oss, handeln i vår stad, om staden, om öppettider mm.

Inga kommentarer: