tisdag 17 februari 2009

Besök hos Eco-Boråstapeter























Nu har jag kommit hem från mötet hos Eco-Boråstapeter angående en ny tapetkollektion. Som vanligt slarvade jag lite när jag la in bilderna så en är det dubbelt av men så kan det bli.
Mötet gick jättebra. Vi samlades representanter från Sverige, Danmark, Finland och Norge för att gemensamt komma fram till en kollektion. Det är otroligt att det kan vara en sådan skillnad mellan de nordiska länderna när vi ändå ligger så nära varandra. I Danmark är det fortfarande inte så vanligt med tapeter. De målar hellre sina väggar. Norge och Sverige skiljer sig också en del från varandra. Finland vet jag inte riktigt men det verkar likna Sverige.
Med på mötet i dag var även Björn Nilsson, designchef hos Eco-Boråstapeter. Det är han som är hjärnan bakom många mönster vi sätter upp på våra väggar. Vi frågade Björn om vad han tror kommer i framtiden när det gäller form och färg på tapeter. Han tror på att vitt kommer mer och mer igen, men även brunt och brunsvart eller svart som går åt det blåa hållet. Blommor kommer att hänga med ett tag till men de grafiska mönstren tar större och större plats.
På bilderna ser ni min kära kollega från Colorama Skövde, Edith Garö som poserar framför digitala fototapeter från kollektionen Eco Photo. Där ser ni även vår kollega från Norge (två gånger). Edith ser ni även på bild tillsammans med Björn Nilsson i hans ateljé.
De sista tre bilderna; de stora tunnorna med färg som används när man trycker tapeter, de stora rullarna med färdiga tapeter innan de är kapade samt en bild på när produktion pågår. Det är spännande att gå runt i fabriken och se på tillverkningen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Alla som är tapetintresserade borde få komma och ta sig en titt i fabriken. Jag tycker att det är lika häftigt varje gång!