fredag 16 augusti 2013

Linda Bengtzing och Emanuella

I dag har jag och min mor varit på Mosterdagen på Johannesberg i Mariestad. Varje år har man en fest till minnet av Emanuella Carlbeck som en gång i tiden grundade Johannesberg, ett hem för förståndshandikappade. Jag vet inte om man använder det ordet idag, det kanske är brukare man säger? I alla fall, det är Stig och Bo Dahlin som årligen fixar allt kring dagen och Stig har alla årtal och all historia kring Emanuella. Han vårdar även hennes grav. Årets underhållning var Linda Bengtzing, en gravid Linda, som verkligen bjöd på sig själv. Hennes sambo kompade. Gillade hennes humor och hur hon fick med publiken. Efter föreställningen var det kaffe och prinsesstårta. Min far har i alla år arbetat på Johannesberg och även mamma har gjort det under några år. Vi bodde under många år precis utanför området så Johannesberg var en enorm lekplats för oss med all skog och fina områden. Vi kallade de som då bodde på Johannesberg för " Johannsebergare". Det var absolut inget skällsord utan det var med värme. Vi hade ofta besök i vårt hem av de som bodde på Johannesberg. De var en del av vårt liv så ett besök på Mosterdagen kändes som en tillbakablick.

1 kommentar:

stig sa...

Barbro, roligt att du & mamma kom, jag tror att Emanuella är med oss denna speciella dag!
Det hon gjorde är större än det mesta, att förändra en hel människosyn!