måndag 29 oktober 2012

Hantverkare

Vad är skillnaden på en syl och en pryl? Den frågan fick jag av en snickare när vi rent allmänt pratade om ´hur svårt vi kan ha att förstå varandra olika yrkeskategorier. Vi pratar ofta vårt eget fackspråk som ibland kan bli rena grekiskan för andra. Snickare Bolin frågade mig idag om hur trappstegen i Coloramahusets trappa ska vara utformade. Han har en mall att gå efter som Svetsbolaget gjort men han undrade om kanterna skulle vara rundade eller 45 grader. De ska bara vara raka svarade jag. Ja men... försökte han men jag fortsatte: "Trappan ska vara stram och strikt, inga rundade kanter". Han försökte försiktigt förklara för mig att komforten i trappan blir betydligt bättre om man rundar av kanterna men jag hade ingen förståelse. Då visade han mig trappstegen ned till vår badrumsavdelning och undrade vad jag tyckte. "Det ser bra ut" svarade jag. Kanterna var rundade! Därav frågan som jag inledde inlägget med. Han ville nog få mig att förstå att han kan sin sak och det kan han verkligen. En av alla fördelar med vårt jobb med Coloramahuset är just detta - vi får en insyn i andra hantverkares arbete och större förståelse och respekt för deras arbete. Skillnaden mellan syl och pryl - jag lyssnade inte ordentligt på svaret så lösningen kommer i morgon eller kanske det är så att ni har svaret?

Inga kommentarer: